2025학년도 제1학기 복수전공전형 시행 안내
「학칙」 제4장 제3절 제36조, 「학사운영규정」 제3장 제1절 제37조, 제38조, 제7장 제2절
외국인 학생의 경우, 복수전공 진입은 초과학기가 아니므로 이에 따른 비자 연장은 불가하니 유의하여 주시기 바랍니다.
(복수전공은 제1전공/제2전공(혹은 심화전공) 졸업요건 충족 및 졸업판정 합격 후 진입합니다)
1. 지원기간: 2024년 9월 24일(화) 10:00 ~ 9월 26일(목) 17:00
** 중요: 전형료 납부 및 증빙을 첨부해야 최종 신청 완료됨. 전형료 관련 사항은 7.전형료 참조
2. 신청방법: 포탈(KUPID)-학적/졸업-학적사항-복수전공신청(전형료 송금 내역 증빙 첨부 필수)
* 전형료 송금 내역 증빙 (atm 입금 후 명세표, 온라인 송금시 송금 내역 등)
* 신청기간 이후에는 일체 접수불가(신청시 전산오류를 감안하여 마간 1시간 전까지 신청 완료)
* 전산오류 인정하지 않음.
3. 신청자격
가. 총 102학점(학사편입자 34학점) 이상 취득자
나. 평점평균 2.5 이상(F포함)인 자
다. 2024학년도 제2학기 재학생(국제교류 프로그램에 따라 외국대학에서 수학 중인 학생 지원 불가)
* 군인사법 시행령 8조에 의거하여 학군사관 임관예정자는 지원할 수 없음.
* 이미 복수전공을 허가받은 학생은 재지원 불가
4. 대상학과(부)
가. 제1전공, 이중전공과 동일 또는 유사 학과(부) 제외
* 첨부파일 참조
나. 제외대학(부): 의과대학, 간호대학, 사이버국방학과, 약학대학, 계약학과 전체
다. 제한학과(부): 사범대학은 사범대학에서 이수한 자에 한하여 신청가능
라. 기타사항
1) 보건과학대학은 바이오의공학부, 바이오시스템의과학부, 보건환경융합과학부,
보건정책관리학부만 지원가능(이전 학과 지원불가)
* 2006-2013학년도 보건과학대학 입학자는 보건과학대학 기존학과 및 신설학부로 지원불가
2) 법과대학은 학과 폐지로 지원불가
3) 2021학년도 신설학과로 이번 전형부터 복수전공 신청 가능
5. 재학연한
가. 복수전공자의 경우 제1전공의 재학연한에 2년을 추가 부여한다.(단, 건축학과는 6년 추가 부여)
나. 휴학 및 제적기간은 재학연한에 포함하지 않는다.
다. 재학연한이 경과한 학생은 제적하며 재입학을 허가하지 않는다.
라. 수업연한이 경과하고 학사운영 규정 제57조가 정하는 졸업요구 학점을 충족하였으나 졸업시험,
졸업논문, 영어성적, 한자인증 등 학과(부)가 정하는 특별졸업요건을 충족하지 못한 사유로 인하여
학적을 유지하고 있는 기간도 재학연한에 포함된다.
6. 전형방법
가. 인문∙자연계 학과(부): 서류전형 및 면접고사(국제학부는 영어면접)
나. 예체능계 학과(부): 서류전형 및 면접고사 or 실기고사
*디자인조형학부 지원자는 학업계획서에 전공분야를 기재해야 함.(조형전공 or 디자인전공)
7. 전형료
가. 전형료 납부기간: 2024년 9월 24일(화) 10:00 ~ 9월 26일(목) 16:00
(복수전공 신청 기간보다 1시간 일찍 마감하므로 유의)
나. 전형료: 20,000원(입금자명은 본인 성명+학번 뒤 3자리 명시, 예: 김호이115)
다. 입금계좌: 하나은행 391-910009-50504(고려대학교 복수전공전형료)
* 전형료를 본교 계좌로 선납부 후 포탈에서 복수전공 신청시 전형료 송금 내역 증빙
(atm 입금 후 명세표 혹은 온라인 송금시 송금 내역 등)을 첨부해야 신청 완료
(온라인 송금 내역은 첨부문서의 ' 복수전공전형료온라인입금증빙_좋은예' 참조)
* 전형료를 납부기한까지 납부하지 않거나 전형료 송금 내역 증빙을 첨부하지 않는 경우는 자동취소
8. 면접고사
가. 일시: 2024년 10월 8일(화) , 10월 10일(목) ~ 10월 11일(금)
나. 장소: 추후 공지
* 면접일정은 학과(부)별 사정에 따라 3일 중 하루를 선택하여 시행함.
* 접수마감 후 공지사항 게시판에 학과(부)별 면접 일정 및 장소 공지 예정
9. 합격자 발표
가. 일시: 2024년 10월 31일(목) 17:00 예정
나. 공지: 포탈(KUPID) - 게시판 - 공지사항 - 학사일정에 게시함.
2024. 9. 5.
학사팀
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2025-1 Dual Degree Application Guidelines
University Constitution and Regulations in Chapter 4, Section 3, Article 36
Academic Operations Regulations Chapter 3, Section 1, Article 37 and 38;Chapter 7, Section 2
Please note that international students cannot obtain an additional D-2 visa extension by pursuing a dual degree.
(Students admitted to the dual degree program may participate only after successfully completing a graduation audit for both their first and second (or intensive) major)
1. Application period: Sep 24, 2024 (Tue) 10:00 ~ Sep 26, 2024 (Thu) 17:00
* An application is considered complete only when both the application fee has been paid and the
payment record has been submitted
*Please refer to 7. for details on the application fee.
2. Application procedures: Portal (KUPID) - Registration/Graduation - University Registration-Application for Dual Degree(복수전공신청)
(Application payment record required)
*Please refer to 7. for details on the application fee.
*Students must complete the application within the application period.
No exceptions will be made. (It is strongly recommended to complete the application at least one
hour before the deadline to avoid any potential system errors.)
*System errors will not be considered as a valid reason for an exception.
3. Eligibility
A. Have earned 102 credits
(34 credits for transfer students with a bachelor’s degree)
B. Accumulative GPA of 2.5 (including F) or above
C. Currently enrolled student (2024 Fall semester)
(Students participating in SEP/VSP program may not apply)
*ROTC students may not apply
*Students already approved for a Dual Degree program may not apply for another dual degree.
4. Eligible Departments
A. Students may not apply for a department or major that is the same as or similar to their first major or double major
*Please refer to the attached file
B. Excluded Departments : Law, Medicine, Nursing, Cyber Defense, Pharmacy and Industry-
Academia Partnerships Department(s)
C. Exclusive College: Applicants to the College of Education must be currently enrolled as a
student in the College of Education.
D. Additional Information
1) Students admitted to the College of Health Science students between 2006 and 2013 are not
eligible to apply for Dual Degree within the same college.
2) Departments established in 2021 are eligible starting from this semester.
3) Departments established in 2022 or later are excluded.
5. Length of Studentship
A. Students in a Dual Degree program will receive an additional two years added to their Length
of Studentship. (For Department of Architecture, 6 years will be provided)
B. Periods of leave of absence or exclusion are not included in the Length of Studentship.
C. Students whose Length of Studentship has expired will be excluded from the Dual Degree
program, and readmission will not be available.
D. Students who have reached the Time limits for course completion and earned the required
credits but has not fulfilled other requirements (graduation exam, essay, TOEIC, TOPIK etc),
their studentship length will be reduced each semester.
6. Selection Methods
A. Humanities and Sciences Departments/Divisions/Schools: Document screening and interview
(English interviews are required for the Division of International Studies)
B. Arts∙Physical Education Department: Document screening and interview(or practical
examination) are required.
*Students applying for Arts & Design must specify their major on the application form(Fine Art or Industrial Information Design)
7. Application Fee
A. Payment Period: Sep 24, 2024 (Tue) 10:00 ~ Sep 26, 2024 (Thu) 16:00
(The payment ends 1 hour earlier than the application period)
B. Payment Fee : 20,000 won (The applicant’s name and the last 3 digits of the student number
must be included Ex: Daniel023)
C. Bank Account: HANA bank 391-910009-50504(고려대학교 복수전공전형료)
*Student must upload a screenshot(or the payment certificate) of the payment record when
submitting the Dual Degree Application
*Student who used online banking to pay the application fee must submit a screenshot showing
the payment record (Account number, payment date, payment fee and the name of the
applicant must be clearly visible)
*The application will be canceled if student does not complete the payment or submit the payment record during the application period.
8. Interview
A. Period: Oct 8, 2024 (Tue), October 10, 2024 (Thu) ~ October 11, 2024 (Fri)
B. Venue: To be Announced
*The interview schedule will be determined by the department within the dates mentioned above.
*The interview schedule will be posted on the portal notice board after application period ends.
9. Announcement
A. Date: Oct 31, 2024 (Thu) 17:00 (To be Confirmed)
B. Notice: Portal(KUPID)-Bulletin-Notice-Undergraduate schedule
2024. 9. 5.
Educational Affairs Team